Google Analytics 4: wat is het en wat betekent het voor WordPress?

Als je een WordPress-website hebt en je houdt je bezig met online marketing, dan is de kans groot dat je gebruik maakt van Google Analytics om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers. In dat geval heb je vast al gehoord van Google Analytics 4 (GA4), de nieuwste versie van deze populaire tool. Maar wat is GA4 precies en wat betekent het voor WordPress-gebruikers? In dit artikel leggen we het uit.

Wat is Google Analytics 4?

GA4 is de nieuwste versie van Google Analytics en is ontwikkeld om beter te kunnen inspelen op de veranderende privacywetgeving en de groeiende behoefte aan real-time data-analyse. Het belangrijkste verschil met de vorige versie van Google Analytics is dat GA4 event-driven is in plaats van session-based. Dit betekent dat er meer nadruk wordt gelegd op de interactie van gebruikers op de website, en dat de data-analyse zich meer richt op specifieke gebeurtenissen in plaats van op sessies.

Een ander belangrijk verschil is dat GA4 gebruik maakt van machine learning om ‘missende’ gegevens aan te vullen en prognoses te maken. Hierdoor kun je sneller en gemakkelijker inzicht krijgen in de resultaten van je online marketingactiviteiten.

Wat betekent GA4 voor WordPress-gebruikers?

Als je een WordPress-website hebt en je gebruik maakt van Google Analytics, dan is het belangrijk om te weten dat de overstap naar GA4 onvermijdelijk is. Hoewel je nog wel een property in Universal Analytics kunt aanmaken, zal ieder nieuw account vanaf nu via GA4 lopen. Het is dus verstandig om nu alvast een GA4-property in te stellen voor je account, zodat je de data van nu binnenhaalt en proactief aan de slag kunt met de nieuwe functionaliteiten.

Voordelen van Google Analytics 4 en WordPress

Een van de voordelen van GA4 voor WordPress-gebruikers is dat de nieuwe omgeving meer parameters bevat en data op basis van een serie events bekijkt. Hierdoor is je data betrouwbaarder en kun je de customer journey van je bezoekers beter in kaart brengen. Daarnaast is GA4 gebruiksvriendelijker geworden en zijn er tal van nieuwe rapporten en interfaces beschikbaar, waardoor je sneller en gemakkelijker inzicht kunt krijgen in de resultaten van je online marketingactiviteiten.

Nadelen van Google Analytics 4 en WordPress

Aan de andere kant zijn er ook nadelen. Zo zal je als WordPress-gebruiker moeten wennen aan de nieuwe manier van rapporteren en analyseren. Het is bijvoorbeeld nog niet mogelijk om te filteren, doelen aan te maken of specifieke dimensies in te zien. Ook kun je je oude data niet meenemen naar GA4 en zijn er minder rapporten beschikbaar dan in Universal Analytics.

Conclusie

Google Analytics 4 is de nieuwste versie van deze populaire tool en is ontwikkeld om beter te kunnen inspelen op de veranderende privacywetgeving en de groeiende behoefte aan real-time data-analyse. Voor WordPress-gebruikers biedt GA4 een aantal voordelen, zoals meer parameters, betrouwbaard

 

Referenties:

Google Analytics 4: What Marketers Need to Know

How to Set Up Google Analytics 4 for WordPress (Easy Guide)

GA4 for WordPress Users: What’s New & What You Need to Know

GA4 vs. Universal Analytics: What Marketers Need to Know 

Google Analytics 4 (GA4): What You Need to Know Before You Upgrade

Je website bij MITSN

Wil je ook vrijblijvend een offerte aanvragen voor een website? Neem gerust direct contact op via telefoon of mail via [email protected].